نمونه 61-3 لباس مخصوص رستوران

برای دوخت پیراهن آشپزی از دو نوع پارچه استفاده می شود:
  • بهترین پارچه‌ها برای راحتی و خنکی بدن از جنس پنبه یا لینن هستند. این پارچه‌ها بافتی نرم و خنک دارند که در طول فعالیت‌های آشپزی، راحتی و خنکی بیشتری به شما می‌بخشند.
  • پارچه‌های پلی کتان که ترکیب پلی استر و کتان هستند برای فعالان در رستوران های صنعتی استفاده می شوند. این پارچه ها مقاوم در برابر سایش، ضد چروک و قابلیت پاک شدن راحت لکه‌ها و شستشو را دارند این نمونه کاربردی تر و پیشنهاد می‌شوند تا بتوانید در طولانی مدت یک پوشش استاندارد داشته باشید.
البته، می‌توانید از پارچه هایی از جنس های کاربردی با طرح ها جذاب و رنگ‌های زنده نیز استفاده کنید تا پیراهن آشپزی شما خاص و جذاب تر به نظر برسد. در نهایت، بهترین پارچه برای شما بستگی به سلیقه شخصی و نیازهای شغلیتان دارد.
برای دوخت پیراهن کلاسیک آشپزی  به طور معمول از پارچه سفید رنگ یا رنگ های روشن استفاده میشود و مهمترین دلیل نشان دادن تمیزی و حفظ نکات بهداشتی است. اما در حاضر در رستوران های مختلف بسته به نوع فعالیت و خدمات از پیراهن هایی با رنگ‌های متنوع استفاده می کنند. بیشتر رنگ‌هایی که معمولاً برای پیراهن رستورانی مورد توجه  قرار میگیرند، عبارتند از: سفید، مشکی و قرمز. رنگ سفید به عنوان یک رنگ خنثی و  نماد پاکیزگی ، عموماً برای آشپزها و کارکنان رستوران‌ها انتخاب می‌شود. رنگ مشکی نیز به عنوان یک رنگ شیک و حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. و رنگ قرمز به عنوان رنگ شادابی و انرژی، برای جلب توجه در محیط رستوران‌ها کاربرد دارد. البته این پیشنهاد‌ها صرفاً بر اساس ترجیحات عمومی است و شما می‌توانید بر اساس سلیقه و سبک فعالیتتان از رنگ‌های دیگری را استفاده  کنید.
  1. اندازه گیری: بهترین راه برای انتخاب سایز مناسب، اندازه گیری دقیق بدن است. شما می توانید با  اندازه گیری شانه،  عرض سینه و قد  از روی لباس استفاده کنید. با داشتن این اندازه ها و اطلاع از سایز پیراهن رسمی، می توانید با جدول سایزبندی مربوطه مقایسه کنید و سایز مناسب خود را پیدا کنید.
  2. همچنین، توجه کنید که پیراهن آشپزی استاندارد باید به طور کافی فضا بیشتری نسبت به پیراهن های رسمی داشته باشد تا بتوانید راحت و آزادانه حرکت کنید.
  3. نوع پیراهن: معمولاً پیراهن های آشپزی در سایزهای استاندارد عرضه می شوند و اگر سایز مد نظر شما در بازه های استاندارد نیست با پشتیبان مشتریان در تماس باشید تا از راهنمایی های لازم استفاده کرده و سفارش خود را ثبت کنید.
  4. پیراهن آشپزی بانوان: معمولا بلند تر است و  تا روی باسن را می پوشاند.
راهنمای انتخاب سایز
راهنمای انتخاب سایز صنایع پوشاک تکدوز
برای شست و شوی پیراهن آشپزی، مراقبت و تمیز کردن درست میتواند بسیار مهم باشد. از اینکه  ممکن است لکه مواد غذایی و چربی ها روی پیراهن شما باشد نگران نباشید. چند نکته برای شست و شوی پیراهن آشپزی
  1. قبل از شست و شو، هر گونه لکه‌بر را با یک پاک کننده قبل از شست و شو برطرف کنید، برای لکه های سخت شاید لازم باشد از یک پودر شوینده استفاده کنید.
  2. پیراهن آشپزی را از بقیه لباس ها جدا کنید و سپس به شست و شو بدهید. در مرحله اول  شست و شو را به صورت معمولی و با دست یا ماشین انجام دهید.
  3. از یک شوینده متناسب با رنگ پیراهن استفاده کنید.
  4. برای شست و شوی فوری و بدون آب میتوانید از ژل شست و شوی تولید شده توسط شرکت تکدوز استفاده کنید.