آشنایی با کلاه آشپزی – تاریخچه و انواع آن

کلاه سرآشپز ، تاریخچه و انواع آن

در این پست قصد داریم در مورد داستان جالب پیدایش پوشش کلاه آشپزی، دلایل استفاده و انواع رایج کلاه ها صحبت کنیم. بعد از مطالعه این پست اطلاعات جالبی از انواع کلاه های آشپزی، نحوه استفاده و مدل های رایج در نقاط مختلف به دست میارید و میتونه براتون هیجان انگیز باشه!!

تاریخچه و نحوه پیدایش کلاه آشپزی

کلاه سرآشپز از کجا آمده است؟

کلاه یک جزء مهم در پوشش سرآشپز هست و در حال حاضر استفاده از این نوع پوشش رواج زیادی داره. در بسیاری از مواقع استفاده از تجهیزات و نوع پوشش یک آشپز حرفه ای با یک سرآشپز آماتور متفاوته و با یه نگاه میشه یه سرآشپز حرفه ای رو تشخیص داد. این قسمتی از چیزیه که آشپز بودن یا سرآشپز بودن را مشخص میکنه و این ممکنه کمی عجیب بنظر بیاد. وقتی که سرآشپز وارد آشپزخانه میشود در واقع وارد بخشی از یک سنتی تاریخی می شود که قدمت آن به بیش از 2000 سال پیش باز می گردد.

آغاز

در افسانه ها آمده است که در اوایل قرن هفتم میلادی ، سرآشپزها در آشور دارای کلاه هایی مانند تاج بودند که آنها را از دیگر کمک های آشپزخانه متمایز می کرد.

چرا؟

به نظر میاد که پادشاهان توسط سرآشپزهای خیانتکار دائما در حال مسموم شدن بودن ، بنابراین برای مطیع کردن آنها باید از ترفند هایی استفاده میشد تا بشه از این خیانت ها جلوگیری کرد در نتیجه با ید با برانگیختن حس وفاداری و ایجاد احساس ویژه (تا در نتیجه میل به مسموم کردن حاکمان را در آنان از بین ببرند) در آنها حس وفاداری ایجاد میشد. در همین زمان با توجه به اهمیت سرآشپزها اونا از جایگاه ویژه ای برخوردار بودن ، با شرایط بوجود آمده سرآشپزها وقت زیادی را برای خواندن، صرف یادگیری دستور العمل ها و تکنیک های جدید کردند. از آنجا که تعداد کمی از افراد در آن زمان می توانستند بخوانند ، سرآشپزها افراد با سوادی به حساب می آمدند. متأسفانه این روش هوشمند برای خیلی از افراد جامعه “موجه” نبود و بسیاری از آنها تحت آزار و اذیت قرارمی گرفتند. سرآشپزها به کلیسای ارتدکس یونان پناه می بردن و گاهی اوقات برای اینکه رفت و آمد راحتی داشته باشن از لباس و کلاه راهبان استفاده می کردن که این کلاه بعدا به نسخه اولیه کلاه سرآشپزها تبدیل شد.

واقعیت یا افسانه؟

یک داستان از دوران پادشاهی هنری هشتم به این صورت نقل میشود: وقتی شاه هنری مویی در سوپ خود دید ،سرخورده شد و از دست شخص خاطی عصبانی شد و به او هشدار داد که دیگر نباید چنین اتفاقاتی بیفتد و در صورت اتفاق مشابه دیگر به هشدار بسنده نخواهد کرد. از سرآشپز خطاکارخواسته شد که قبل از تعویض سوپ كلاه بپوشد تا از بروز مجدد این اشتباه جلوگیری شود. امروزه سرآشپزان به کلاه به دید یک مد نگاه میکنند و کمتر مسائل بهداشتی را در نظر میگیرند (پر زرق و برق نشان دان خدمات با توجه به مد روز) در حالی که در گذشته هدف از پوشیدن کلاه رعایت مسائل بهداشتی بود. جدا از مسائل و داستان هایی که تعریف شد در زمان انتخاب کلاه باید مسائل بهداشتی و زیبایی را در کنار هم قرار داد. در حالی که تعداد کمی ازسرآشپزها حالت مو و زیبای ظاهری را به عنوان یک مسئله مهم در نظر میگیرند ، در صورتی که باید به مسائل بهداشتی هم توجه داشته باشند. آنها باید تمام نکاتی که در رسیدن به هدف اصلی لازم هست را به بهترین نحو ممکن انجام بدن و آن هدف یک در یک جمله تعریف میشه : کیفیت غذا.

اضافه کردن اندکی خلاقیت با توجه به مد

با وجود استفاده از کلاه های متفاوت توسط سرآشپزها در سرتاسر جهان ، هر نوع کلاه کمی خلاقیت و طراحی مخصوص به خودش را دارد در نتیجه ممکن است با نمونه های مشابه در نقاط مختلف اندکی متفاوت باشند ، اما به صورت کلی همه آنها از مصالح رایجی استفاده میشود که مهمترین آنها پارچه سفید و یک لایه پارچه بهداشتی عرقگیر است،و این لازمه یک کلاه بهداشتی استاندارد می باشد. در دهه 1800 در فرانسه ، یك سرآشپز به نام ماری آنتوان کاروم تصمیم گرفت كه برای سرآشپزها حر فه ای یك پوشش متفاوت در نظر بگیرد،و رنگ سفید انتخاب او بود ، زیرا این پوشش نشانگر تمیزی در آشپزخانه و محیط کاری بود. هر شخص دارای مرتبه ای در آشپزخانه بود و از کلاهی با قد متفاوت بسته به درجه کاری برخوردار بود. سرآشپز ، که بالاترین رتبه کل آشپزخانه را دارا بود ، بلندترین کلاه را پوشید ، به همان روشی که از کلاه های پاپی برای نشان دادن رتبه و جایگاه هر فرد استفاده می شد. نقل شده است كه كلاه پاپ اعظم به رنگ كرم بوده و 18 اینچ ارتفاع داشته و برای حفظ آن باید با مقوا تقویت شود.

دلیل چین خوردگی پارچه در کلاه سر آشپز چیست و چرا مهم است؟

برای این قضیه هم داستان و دلیل جالبی وجود دارد که به آن اشاره میکنیم. منشأ اصلی این ایده ناشی از این است كه هرچه تجربه ی سرآشپز بیشتر باشد ، كلاه او بیشتر چین میخورد و به این صورت سرآشپز با تجربه تر از سرآشپز کم تجربه متمایز میشود. درگذشته در کلاه سرآشپز اعظم گاهی صد چین وجود داشت که به معنای این بود که میتواند یه غذای عادی مثل تخم مرغ را، به صد روش طبخ کند که این امر نشان از مهارت و تجربه سرآشپز اعظم داشت. امروزه استفاده از تعداد زیاد چین خوردگی دیگر رایج نیست، اما کماکان تعداد چین ها به منظور تجربه سرآشپز می باشد.

دوران مدرن امروزه

کلاه سرآشپز کماکان به عنوان سمبل اقتدار و دانش باقی مانده است ، اما عده ای از شال برای پوشاندن سر خود استفاده میکنند. در حالی که تعداد معدودی هنوز هم از کلاه پارچه ای سنتی استفاده می کنند ، به دلیل مسائل مربوط به محیط زیست و تعویض راحت در هنگام کثیف شدن ، بسیاری از سرآشپزها نسخه های کاغذی ، و کلاه های غیر متعارف (مانند کلاه های بیس بال) استفاده میکنند یا حتی به هیچ وجه کلاه بهداشتی نمی پوشند. اینکه سرآشپزها بخواهند از کلاه سرآشپزی استفاده کنند یا نه بستگی به سلیقه شخصیشان دارد، اما بهتر است از قوانین حرفه ای استفاده پیروی شود و از کلاه های بهداشتی شکیل و رسمی استفاده شود. بعضی از سرآشپزهای حرفه ای متعهد مسئولیت ها را درک میکنند و به خوبی از عهده آن بر می آیند.

صرف نظر از این که یک سرآشپز چه کلاه ای پوشیده است ، یک چیز یکسان باقی مانده است: همه سرآشپزهایی که به مسائل حرفه ای اهمیت میدهند و مسئولیت پذیرند شایسته احترام هستند.

بعد از اینکه توضیحاتی در مورد تاریخچه کلاه سرآشپزی داشتیم در ادامه رایج ترین انواع این کلاه را بررسی می کنیم، در ادامه با ما باشید:

توک

توک(Toque) قدیمی تری و رایج ترین نوع کلاه سرآشپز می باشد که امروزه در بسیاری از آشپزخانه های حرفه ای مشاهده می شود.

این کلاه به دو صورت ایستاده و با حالت ثابت و بدون کمترین تغییر در هنگام استفاده و نوع دیگر هم با همین شکل اما به حالت لش و با تغییر در حالت های مختلف یافت.

برای خرید این محصول میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

خرید کلاه توک اسپانیایی

خرید کلاه توک فرانسوی

خرید کلاه توک اروپایی

خرید کلاه توک مدل ناپلئونی

بانی

وقتی به انواع کلاه های آشپزی نگاه می کنید میتوانید تفاوت ها را احساس کنید ، افرادی هستن که تمایل دارند به جای استفاده از نوع کلاه سنتی از انواع مدرن و به روز کلاه ها استفاده کنند. مدل بانیا(Beanie) سبکی از کلاه است که ممکن است توسط کمک آشپزها غیر از سرآشپز اصلی استفاده شود. اینها کلاه ها معمولا به رنگ سفید ، سیاه یا شطرنجی هستند ، گرچه در آشپزخانه های سنتی از کلاه هایی با رنگ سفید استفاده می شود. این نوع کلاه غالباً از کاغذ یا مواد نرم ساخته می شوند و تمام موی سر را می پوشانند و با یک کش تنظیم کننده قابل استفاده برای افرادی با سایزهای مختلف استفاده می شود.

برای خرید این نمونه کلاه به لینک کلاه بانی مراجعه کنید.

کلاه بیسبال

از آنجایی که مد وارد خیلی از کسب و کارها شده است ممکن است بعضی افراد در مجموعه های رستورانی از کلاه های نقابدار (Baseball Caps) برای پوشاندن سر خود استفاده کنند که این نوع پوشش ممکن است کمی عجیب بنظر برسد. این کلاه ها بیشتر در مجموعه های ارائه غذاهای فست فودی استفاده می شود و بیشتر توسط سرآشپزها و آشپزها پوشیده می شوند و معمولاً به یک رنگ و به طور معمول سیاه رنگ استفاده می شود.

عرقچین

کلاه کپ عرق چین(Caps) طراحی این کلاه به گونه ای است که تمام سر را می پوشاند و در قسمت بالایی آن از یک پارچه ی توری مانند برای گردش جریان هوا استفاده می شود تا سر آشپز در هنگام فعالیت عرق نکند.

این کلاه ها معمولا از الیاف ویسکوز مانند و کتان تهیه میشوند و در رنگ های مختلف قابل ارائه هستند.

باندانا

یکی دیگر از نوع کلاه هایی که امروزه رایج شده است کلاه باندانا(Bandanas) می باشد، این کلاه برای پوشاندن سر و گردش آسان هوا استفاده میشد. استفاده از این نوع کلاه طرفداران زیادی دارد و مهمترین مزیت آن جذب عرق در هنگام کار است. این کلاه معمولا به صورت قابل تنظیم است و برای سایزها مختلف قابل تنظیم است و کافیست با بستن بندها بعد از تنظیم به راحتی از آن استفاده کرد.

برای خرید به لینک کلاه باندانا مراجعه کنید.

کلاه فلت کپ

یکی دیگر از انواع کلاه های آشپزی که در بین سرآشپزها زیادی دار کلاه فلت(ّFlat Caps) است، این نوع کلاه بیشتر در جوامع غربی رایج است. این کلاه معمولا با سلایق مختلف سازگاره و در مناطق سردسیر بیشتر استفاده میشه.

برای خرید به لینک کلاه کپ مراجعه کنید.

برای خرید کلاه آشپزی و مشاهده سایر محصولات به دسته بندی آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *