کانترکار در کافه کیست؟

کانترکار در رستوران و کافه

کانتر کیست؟

کانترکار شخصی است که در محیط‌هایی مانند رستوران، کافی‌شاپ، بار و محیط‌هایی مشابه، فضاهای اختصاصی تحت عنوان کانتر فعالیت می کند. فضای کانتر رابطی میان سفارش‌ها مشتریان و بخش آماده‌سازی سفارش‌ها است.همچنین مکانی برای قرارگیری برخی تجهیزات مورد نیاز پذیرایی نیز هست. به عبارت دیگر سفارش‌ها و سرویس‌های غذایی(Rest) از آن قسمت بر سر میز مشتری می‌رود.

هدف ایجاد کانتر در مجموعه ها

هدف اصلی ایجاد کانتر در مجموعه‌ها، ارائه سرویس بهتر به مشتریان و کنترل صحیح سفارش‌ها می‌باشد. کانتردار یا کانترکار هم فردی است که مسئولیت اداره کانتر را به عهده داشته باشد. در اصل کانتر فضایی ست که برقرار کننده ارتباط میان پرسنل سفارش گیرنده و سفارش دهنده است. اما ما شاهدیم که در برخی رستوران‌ها و کافه‌ها، علاوه بر محیط جداگانه‌ی پذیرایی از مشتریان، در پیش روی کانتر نیز با قرار دادن صندلی، از مشتری دریافت سفارش میگردد. در واقع کانتردار علاوه بر تمام وظایف خود، میتواند مستقیما نیز با مشتریان مرتبط باشد.

 وظایف کانترکار چیست؟

1- نقش مهمی که اصولا یک کانترکار به عهده دارد این است که با انجام اصولی و درست خدمات خود، فرایند سرویس‌دهی به مشتریان را تسهیل بخشیده و سبب بهبود کیفیت خدمات در مجموعه گردد. هر چه کانتر در وظایف خود بهتر عمل کند میتواند نقش مهمی در مراجعه‌ی مجدد مشتری داشته باشد.

2-  یک گرداننده‌ی کانتر میبایست به پوشش ظاهری خود اهمیت به سزایی بدهد. پوشش اصولی کانتر معمولا پیراهن و پیشبندهای مخصوص است. این پوشش بهتر است ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • تنوع و گستردگی
  • کیفیت رنگ و جنس
  • القای حس پاکیزگی و آراستگی
  • دوخت مناسب

3- به دلیل حفظ و رعایت اصول بهداشتی، حفظ نظم و پاکیزگی فضای کانتر به دلیل اینکه رابط میان فضای آماده‌سازی سفارش‌ها و تحویل به مشتری میباشد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

4- به دلیل اینکه علاوه بر دیگر پرسنل مربوطه، مسئول کانتر نیز  با انبار و محتویات داخلش در ارتباط میباشد، از وظایف وی میتوان به آمارگیری از انبار اشاره کرد. طبیعتاً  کم‌کاری یا بی‌دقتی در این وظیفه، میتواند سبب کمبود یا نبود مواد اولیه و در نهایت، بی‌نظمی زیادی در محیط گردد.

5- کنترل اصولی سفارشات و انتخاب رست مناسب باتوجه به نوع سفارش مشتری از جمله دیگر وظایف کانتر است که برای حفظ حقوق مشتری و نظم محیط، میبایست نهایت دقت در آن انجام گیرد.

6- یک کانترکار باید دارای برخورد خوب، خوشرو و روحیه کار تیمی باشد. از آن جایی که کانتر حلقه‌ی مهمی در زنجیره‌ی ارتباطی میان دیگر پرسنل است میبایست با روحیه تیمی حرفه‌ای خود، این زنجیر را محکم و منظم در کنار هم حفظ کند.

سخن پایانی درباره کانترکار

هر رستوران، کافی‌شاپ و محیط‌های این چنینی، برای موفقیت و ادامه روند فعالیت خود نیازمند حضور کارکنانی هستند که همانند چرخ دنده‌های یک ساعت، به طور منظم، دقیق و هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند. هر یک از این افراد وظایفی مخصوص دارند و به اندازه خودشان در روند آماده‌سازی سفارش‌ها و رضایت مشتری تأثیرگذارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *